lördag 1 september 2018

BARA BLUFF Hur man skyddar sig från bedrägerier


Ny  bok om bedrägerier
I eftermiddag blir det releaseparty för den nya boken "BARA BLUFF, din överlevnadsguide i en värld där bedragarna blir fler och  fler" som jag har skrivit tillsammans med Sofia Ardelius, blivande kriminolog. En bok som alla behöver läsa. Jan Olsson, Polisens nationella bedrägeriexpert, har skrivit förordet och han menar att det inte längre handlar om ifall vi ska bli bedragna utan när.

Många bedrägerier går via telefonen i dag. Människan avskyr att anstränga sig och det gäller även gangsters. Så mycket lättare att sitta vid telefonen och tjäna stora pengar på att bedra människor på ett utstuderat sätt än att göra smash-and-grab-kupper och bilstölder. Nyss blev jag själv uppringd av en bedragare som ville att jag skulle ta fram min bankdosa, samma sak hände en väninna. Förmodligen upprättar bedragarna listor med telefonnummer på äldre och, som de tror, lättlurade människor.

Jag lovar att den som läser vår handbok, och följer alla råden, blir vaccinerad mot bedrägeriförsök och låter sig inte luras i förstone.

BARA BLUFF går att köpa på Bokus och AdLibris men ska snart också finnas  i alla boklådor, hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar