lördag 15 december 2018

Klädval inspirerat av naturen

Kan man utläsa en människas personlighet av hennes klädsel? Javisst. Den som tittar på mig nu ser en äldre kvinna i svarta manchesterbyxor, svart mjuk sammetsjacka och vit blus med leopardmönster i svart, gult, rött och blått. Jacka (Twilfit) och blus (bortklippt etikett) från Stadsmissionen. Betraktaren tänker att den kvinnan är inte alldeles ointresserad av kläder, är försiktig med pengar och försöker vara klimatmedveten. Stämmer alltihop. Klart att jag vill hjälpa Greta att rädda planeten.


Sara Danius har ett stort naturintresse, tror jag. På Nobelkonserten nyss var hon klädd i leopardmönstrad paljettkaftan. Hennes första Nobelklänning var blommönstrad liksom nästa klänning, i vitt och svart. Båda har varit utställda på hennes morbror Sven–Harrys museum i Stockholm.

Benvedsinspirerat, tänker jag om Sara Danius klädval på årets Nobelbankett. Benvedens frukter har just det där spektakulära utseendet: ett chockrosa, tältliknande hölje över ett orange innanmäte.
Benved, Euonymus europaeus

Vid nästa Nobelmiddag vill jag se Sara Danius som julros i återvunnen blåsa. Eller kanske som tukan i svart och gult.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar