lördag 29 juni 2019

Lästips

På 1970-talet började lindarna i Stockholm blomma omkring 15 juli, det vet jag bestämt. Häromdagen, när jag var ute på min dagliga promenad,  kände jag den ljuvaste vällukt och såg att lindblommorna i Sigtuna hade spruckit ut, fast vi bara är i slutet av juni. 

I Frankrike har lindarna kanske spridit sin doft i veckor redan. Jag vistas mycket i Paris nu eftersom jag läser Robert Sabatiers charmfulla romaner om Olivier, den blonde gossen som växte upp i 1930-talets Montmartre men blir föräldralös och får flytta till sin välbeställda faster och farbror som bor i ett rikare  område. Sabatier bygger på självbiografiskt material och det är en fröjd att läsa honom.  Det blev totalt åtta böcker om Olivier och jag har kommit till femman.

Tidningen Le Temps har frågat 50 bokmänniskor om vilka 25 böcker på franska språket som de anser vara bäst och sedan sammanställt en lista på le top 50.  Jag letar efter Robert Sabatier men han finns inte med.

https://www.letemps.ch/culture/50-meilleurs-livres-langue-francaise-1900-aujourdhui

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar