torsdag 4 maj 2023

Kontroll är bra men det kan bli för mycket

 


En krönikör i Dagens Nyheters lördagsbilaga  (29 april 2023) skrev att han hade blivit ombedd att visa legitimation när han checkade in på det hotell i Mellansverige där han hade blivit bokad av kommunens kulturnämnd. Krönikören visade id men ifrågasatte nödvändigheten av det. Hur troligt är det att en bedragare skulle ha försökt lägga beslag på hans rum den natten? 

Om jag ska ställa mig i kö för romanen Höst av Ali Smith på Uppsala stadsbibliotek – jag älskar det biblioteket, där finns alla böcker och alla underbara tidningar och tidskrifter som någon kan tänka sig – så ber man mig visa legitimation. När jag frågar varför, säger man att det är för att vara säker på att det är just jag som vill reservera boken. Jag går inte omkring med mitt id-kort på mig – Sverige är inte en öststat – så jag ber tjänstemannen titta djupt i mina hederliga blå ögon och han ger med sig. Jag får beställa min bok utan att bevisa med något annat än mitt lånekort att jag är jag. 

När jag en annan dag vill veta mitt nummer i kön  så möts jag av samma krav: visa id-kort. Inte heller den här gången hade jag något sådant att visa upp. Det hjälpte inte att jag använde min snällaste röst, utan id kunde jag inte få veta hur långt fram i kön jag stod, det fanns bestämmelser som tjänstemannen måste följa.  

Snälla Uppsala stadsbibliotek, varför gör ni så här mot era låntagare? Men jag älskar er i alla fall.

Så många frågor som dyker upp i ens huvud. Är man på stadsbiblioteket vana vid bedragare? Kan det ha hänt en enda gång att en litterärt intresserad skojare ställer sig i kö på biblioteket för en bok i någon annans namn? Eller frågat om hur långt fram en viss människa stod i kön för en viss bok? Vem skulle ens komma på den tanken?

Höst ligger på mitt nattygsbord och i kväll ska jag öppna den. Ali Smith, född 1962, är en av Storbritanniens mest tongivande författare, står det på baksidan. Jag hade aldrig hade hört talas om Smith förrän hennes namn nämndes i ett BBC-program om Ett eget rum av Virginia Woolf.  That book changed my life, har Ali Smith sagt.

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar