torsdag 18 maj 2023

Kristina Frank ställer ut i Barkarby

 


Jag var på BAS Konsthall i Barkarby i  går. Det var första gången för mig, men min släkting Kristina Frank hade bjudit mig att se hennes utställning Undervattensbiblioteket.

Här kan man stå länge och se på hur de raukliknande figurerna svajar mot och från varandra.  


 

Jag är jävig, men jag är viss om att alla besökare blir lite tagna av Kristinas underbara  installationer och animationer som behandlar vårt vatten och vår gröna natur som vi måste vara mer rädda om än vad vi är i dag. 

Det finns mycket på utställningen att försjunka i. Dessutom kan besökaren med hjälp av en dykhjälm göra en hisnande resa ned i djuphavet. Bilden nedan visar konstnären Kristina Frank som står i det spännande undervattensbiblioteket (inspirerad av Jules Vernes bok En världsomsegling under havet). 



Den här utställningen har tidigare visats på bland annat Gotlands konstmuseum. Angelica Blomhage som är verksamhetsansvarig där, har skrivit så här:  Kristina Franks konst och konstnärskap är i ständig rörelse, faktiskt likväl som metaforiskt. Hennes komplexa bildvärldar  bär på oändliga associationsmöjligheter och stor detaljrikedom. De bjuder in till upptäcktsfärder som kan nå hur långt som helst.

Utställningen pågår till 22 juni och öppettider är
(med reservation för vissa helger)
Onsdag klockan 12.00–19.00
Torsdag klockan 12.00–17.00
Fredag klockan 12.00–17.00
Lördag klockan 12.00–16.00
 
Hur man kommer till BAS konsthall:
Pendeltåg 43 från Stockholm City till Barkarby. Därifrån kan man gå ca 10 minuter till Bällstaågatan 18. Man ser det stora svarta huset, ett stående  L, från pendelstationen.

Det finns också många bussar mot hållplats Barkarby övre station.

Eller så tar man blå tunnelbanelinjen till Akalla. Från Akalla buss 175 mot Barkarby och hoppar av hållplats Barkarby övre station.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar