fredag 10 juli 2009

Growing Good Kids Book Award


Ibland blir man lite lycklig av något man ser på nätet. I dag blev jag extra glad. Hade problem med Safari och surfade runt lite mer än jag brukar när jag kom in på en blogg där en Cynthia Leitich Smith år 2006 skrev om vilka som fått ”Growing Good Kids – Excellence in Children´s Literature Award”.

Det visade sig handla om ett program som startade 2005 och är ett samarbete mellan American Horticultural Society och Texas A & M University´s Cooperative Extension Service. År 2005 valde en jury ut de bästa 40 böckerna för barn och ungdom om trädgård, det man kallar klassiker. Nu väljer juryn ut fem nya böcker varje år som hedras med en utmärkelse.

Tänka sig, år 2006 var Lilla äppelboken som översatt till engelska heter Our Apple Tree en av fem utvalda böckerna! Min bok har underbara illustrationer av Kristina Digman som jag ringde omedelbart. Hon blev också uppåt, så klart.

Men hur kommer det sig att nyheten når oss först efter tre år och då bara av en slump? Ingen av oss vet. Det amerikanska förlaget lät nog aldrig nyheten gå vidare till det svenska förlaget Rabén & Sjögren. Strunt samma, sena goda nyheter är också glada nyheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar