lördag 25 juli 2009

Gomorron Sverige

Medverkade i Gomorron Sverige i går för att tala om min nya bok Tankar om glädje och vardagslycka. Elisif Elvinsdotter hade läst hela boken vilket man inte självklart kan vänta sig av en programledare med mycket att stå i. Hon är bra på att intervjua, verkade intresserad av ämnet och ställde adekvata frågor.

Vad alla kanske inte vet är att Elisif Elvinsdotter har skrivit mycket fina ungdomsböcker. Hon och jag träffades första gången i en skola på Koster för längesedan där vi var för att tala om vårt skrivande, men det hade Elisif glömt.

Det var roligt att sitta i kafferummet med Göran Hägg, Maria Abrahamsson och Lotta Gröning (Nyhetspanelen). Och det var roligt att få en liten pratstund med Helen Johansson, min favorit bland tevemeteorologerna, som jag känner sedan tidigare. Hon berättade att hon just satt upp en flaggstång på lantstället. Tillverkad av en gran från den egna tomten.

Vem kan ha nytta av min nya bok? Alla, både unga och gamla, som tycker att livet inte är på topp. Vad vinner man på att läsa den? Jag ger en meny med olika strategier som man kan välja bland. Följ den eller de som passar dig bäst. Jag törs lova att du blir gladare och mår bättre.

Här är fyra särskilt verksamma strategier att börja med: 1. Motionera. 2. Skriv dagbok. 3. Gör något roligt lite oftare, helst tillsammans med en vän. 4. Gör något gott för en annan människa.

Jag läser en intervju med Barbro Lindgren i Dagens Nyheter i dag. Hon säger att hon gick förbi ett äldreboende i Borgholm och såg en ensam kvinna sitta vid fönstret. Då lyfte hon upp sin lilla hund och vinkade åt kvinnan. "Och jag såg att hon blev mycket glad " säger Barbro Lindgren. Ja, det är sådant vi ska göra mer av. Det fyller både oss själva och den andra med glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar