söndag 6 september 2009

Till Skokloster


I går gjorde jag en hit och dit men ganska långt bort. En utflykt alltså. Hit och dit men ganska långt bort har jag lärt mig av den begåvade författaren Johan Althoff som skrivit en underbar barnbok med just den titeln.

Min utflyktslängtan tog mig några mil bort till Skokloster. Vi hade knappt startat resan så såg jag att Röda Korset hade loppis på Borgmästarängen i Sigtuna. Stannade och granskade bokutbudet. Jag hittade Fataburen, Nordiska Muséets och Skansens årsbok, från 1945. Med en lång artikel om just Skokloster och slottets tillkomst på 1600-talet som jag kunde läsa på vägen dit.

Intill kyrkogården i slottets närhet ligger kyrko-trädgården anlagd på 1600-talet som man kunde se av en gammal karta i min nyköpta bok. Där finns fortfarande några tjockstammiga äppelträd av obestämbara sorter; om de inte stammar från 1600-talet så är de i alla fall nära 200 år gamla (se min bild av ett ihåligt Skokloster-träd). Vill man möta de gamla äppelsorterna Grågyllen, Åkerö, Vit Astrakan och Stenkyrke så är det hit man söka sig.

Ett stycke ifrån slottet ligger en större äppelträdgård med träd som kan vara planterade för 20 år sedan. Jag såg en familj som hade plockat sina kassar fulla med fallfrukt och kanske lite till.

Vid Skokloster, som vid andra svenska slott och herrgårdar, har man odlat mycket frukt. En gammal man, son till en tidigare trädgårdsmästare vid slottet, visade slottsområdet en gång på 1980-talet och berättade då hur uppskattade Skoklosteräpplena hade varit bland torgkunderna i Uppsala. Tack vare vår guide fick mina vänner och jag gå ned i källaren under slottet och se var man in på andra hälften av 1900-talet förvarade äpplen. Stackars trädgårdsarbetare, den trätrappan var både mycket smal och mycket brant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar