lördag 5 september 2009

Aktiv utlåning

Besökte biblioteket för att hämta en bok jag hade beställt. Såg att man hade frontat min bok Tankar om glädje och vardagslycka i hyllan för nyutkommen litteratur. Där stod den och lyste. Men ingen hade velat låna den! Jag greps av ömhet för min stackars bok. Så när en medelålders dam närmade sig, tvekade jag inte en sekund utan pressade henne att låna hem den. Ska tipsa mina författarkollegor om en metod som kan öka deras utlåning. Man får förstås tillbringa mycket tid på biblioteket.

Fick för övrigt ett brev från min förläggare. Försäljningen tickar på och nu, tre månader efter utgivning, ska man göra ett tilltryck. Har jag några korrigeringar jag vill göra?

Ja, jag vill rätta ett tyvärr felstavat namn. Och till kapitlet om god sömn vill jag lägga ett råd från Thomas Mann som han presenterar i Huset Buddenbrook: Om du inte kan sova, drick sju klunkar vatten, lägg dig på högra sidan och räkna till tusen....

2 kommentarer:

  1. Din bok finns med bland boktipsen i dagens DN! :)
    http://www.dn.se/livsstil/halsa/johan-norberg-lycka-ar-inte-en-plats-utan-mer-ett-satt-att-resa-1.945436

    SvaraRadera
  2. Tack för påpekandet! Kul! Jag gick in och läste intervjun med Johan Norberg, den var bra.

    SvaraRadera