lördag 12 september 2009

Viktiga intressen


Ett bra sätt att mota livsleda och bli lite lyckligare är att skaffa sig roliga intressen. Jag är glad att jag kom att intressera mig för pomologi för två decennier sedan. Det har gett mig vänner och bekanta. Och det har lett mig till miljöer som jag aldrig hade kommit till annars, både slott och torp.

Som igår. Då var jag ombedd att besöka Sundsta som är en fastighet med tre hus från 1700-talet. Från början ett såpsjuderi har husen blivit ombyggda till hyreshus med fyra familjer i varje hus. Sundsta, som ligger vackert vid vattnet under Skanstullsbron i Stockholm, ägs av Stadsholmen som vill inventera den misskötta trädgården och sedan renovera den.

Det finns 16 äppelträd vid Sundsta varav flera är av sorterna Sävstaholm och Åkerö. Ett Alexanderträd hittade jag också. Men sedan fann jag två riktigt gamla, enormt stora äppelträd med goda, spännande, för mig okända sorter. Nu blir det för mig att slå i gamla pomologier och försöka identifiera dessa äpplen. Kanske stammar de från Bellmans tid......

Bilden visar Pomona, fruktens och trädgårdens gudinna i den romerska mytologin. Målad av Nicolas Fouché år 1700. Utgör omslagsbild till Pomologia Suecica, en cd om frukt som getts ut av Nordiska Genbanken. Kan beställas via hemsidan www.nordgen.org.

2 kommentarer:

  1. Hej Görel! Äntligen har jag lyckats klara av att komma in på Din blogg. Att man ska vara så hopplös med det datatekniska!
    Blomsterfondens medlemstidning "Alma" har en helsida med presentation av Din bok:"Bli lite lyckligare, vinn en egen bok!".
    Se deras hemsida www.blomsterfonden.se alternativt Alma@blomsterfonden.se.

    SvaraRadera
  2. Gratulerar Eva, som klarat att bli följare till min blogg! Det var skickligt. Jag vet andra som trots stor datorvana och flerfaldiga försök inte lyckats. Själv försökte jag att bli följare till en annan blogg och misslyckades.

    Tack för påpekandet om Alma! Jag gick in på tidningens hemsida och tittade, det såg bra ut!

    SvaraRadera