måndag 26 april 2010

Farlig murkla






















På centralt belägen, kommunägd mark i Sigtuna skjuter det stenmurklor just nu, se bild. I går kunde jag räkna till tretton bruna hjärnliknande svampar.

Förr såg vi stenmurkla som en trestjärnig delikatess och vårprimör. Tänk murkelsås med grädde. Idag avråder svenska livsmedelsverket från all förtäring av stenmurkla eftersom den innehåller giftet gyromitrin. Även efter förvällning i två vatten finns lite av giftet kvar.

Men kanske vill du hellre lyssna till finska livsmedelssäkerhetsverket? Det anser fortfarande att svamparna är ätbara när de har förvällts två gånger. Jag har svårt att bestämma mig. Vid min ålder kan man väl äta några murklor vart tionde år? Å andra sidan är jag ingen risktagare. De vackra svamparna får nog stå där de står.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar