torsdag 8 april 2010

"Svenska äpplen" har kommit!

Nu kan jag berätta att min pomologi Svenska äpplen har kommit från trycket! Sex års arbete har resulterat i en 1,5 kg tung bok som omfattar 528 sidor och presenterar 245 äppelsorter som alla kan odlas med framgång i vårt land. Varje äppelsort i min pomologi är skickligt avmålad och avritad efter färsk, doftande förlaga av Ingrid af Sandeberg. Varje beskrivning bygger också på att jag har plockat hem och studerat äppelsorten ifråga.

Det är min förhoppning att alla som vill bestämma sina äpplen i trädgården med hjälp av boken, eller står inför att köpa ett nytt äppelträd, ska uppskatta de detaljrika presentationerna och Ingrid af Sandebergs fantastiska bilder. I slutet av boken finns en tabell över sterilitetsgener hos äpplen. Med hjälp av den går att utläsa vilka äppelsorter som kan befrukta varandra.

Svenska äpplen finns att köpa i ståndet hos Sveriges Pomologiska Sällskap på Trädgårdsmässan i Älvsjö som öppnar i dag. Jag planerar att vara där och signera boken under ett par timmar i eftermiddag och i morgon eftermiddag. Under lördag och söndag kommer både Ingrid af Sandeberg och jag att finnas i ståndet. Välkomna att träffa oss där!

Boken är på väg in i bokhandeln och kan redan beställas i varje bokhandel. Den kan också beställas från Bokus.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar