tisdag 6 april 2010

Människor och möss

Kanske var The Daily Telegraphs rubrik Cracking news: eggs and bacon is best start of the day ett aprilskämt? Nej, inte den heller. Det är två professorer vid University of Alabama i USA som studerat frukostens effekt på möss. Möss som fick en fettrik frukost visade normal ämnesomsättning under dagen. Möss som åt kolhydratrik frukost och en fettrik måltid på kvällen lagrade fett, gick upp i vikt och fick försämrad glykosintolerans, alltsammans symptom på vad vi kallar metaboliskt syndrom. Människor med stor buk lider ofta av metaboliskt syndrom och det kan förkorta livet.

Professor Molly Bray, huvudförfattare till artikeln i International Journal of Obesity, säger att fettintaget vid dagens början verkar sparka igång fettomsättningen och får som effekt att man omsätter all slags mat på ett bra sätt under resten av dagen. Men hos den som äter
en kolhydratrik frukost slås kolhydratomsättningen på och det får ingen positiv effekt på övrig näringsomsättning under dagen.

Professor Bray menar att människor kan dra lärdom av studien på möss: Det verkar som om vi ska äta en fettrik frukost om vi vill omsätta dagens övriga måltider på ett effektivt sätt. På kvällen bör vi njuta av ett magrare mål. Det kan förebygga bukfetma.

Hur ska jag göra min frukost på kaffe och två ostsmörgåsar fettrikare? Jag kan byta rågbrödet mot två croissanter men det kräver dagliga inköp. Jag kan byta osten mot två nystekta ägg men det blir bökigt. En människa kan inte samtidigt hantera kniv och gaffel och tidning i sängen. Jag kan lägga mer ost på brödet men det betyder mer kolesterol. Ska jag göra en förändring får det bli en kvarts grön god avokado ovanpå ostmackorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar