tisdag 11 maj 2010

Älskade sälg


Vet inte att jag någonsin har hållit sälgen så högt. Bra till sälgpipor. Fina videkissar. Men vad mer? Ingen skulle få för sig att plantera en sälg i trädgården. Har aldrig sagt det högt i närheten av en sälg men jag har tänkt skräpträd.

Så fel jag har haft och som jag skäms för min okunskap. Jordbruksverket har gett ut en liten skrift om det värdefulla trädet som öppnat ögonen på mig. Sälgen är ett viktigt träd. Människans väl och ve står och faller med sälgen.

Tidigt på våren, när inget annat har vaknat, blommar sälgen och bjuder pollen och nektar till svultna insekter. Om inte sälgarna funnes, skulle de pollinerande insekterna förgås och vi skulle stå där tomhänta utan frukt och bär när hösten kommer.

Och var skulle aspglansbaggen hållas om den inte hade sälgen? Över 75 olika skalbaggsarter lever på sälgens blad, blommor och knoppar. Inte nog med detta. Hela 200 skalbaggsarter är beroende av ved och bark från döda sälgar som surrar av liv, påpekar jordbruksverket. Som manar oss att inte hugga bort alla sälgar från diken och åkerbryn.

Istället ska vi värna sälgen och spara unga träd. Men största bristen i landskapet gäller grova sälgar. Gamla, skröpliga sälgar är inte skräpträd som ska ned. De är framtidssälgar som rymmer vedlevande insekter av största intresse för hackspettarna.

Får se om jag inte har rum för en sälg på tomten ändå.

2 kommentarer:

  1. Bra info om sälg! Tyvärr fällde bävern vår stora sälg, men kanske slår den nya skott. Bävern är f ö en riktig optimist - försökte fälla en asp med 75 cm diam.

    SvaraRadera
  2. Flitig som en bäver, heter det, eller hur. Kanske kan den fällda sälgen ligga kvar till glädje för de vedlevande insekterna. Vore synd att elda upp den.

    SvaraRadera