tisdag 25 maj 2010

Synonymer

Fick en fråga om varför ett par äpplen i min pomologi Svenska äpplen har det synonyma namnet Bullerhus. Tanken med att ta med synonyma namn i Svenska äpplen var bland annat att någon kan ha en planteringskarta över sin gamla trädgård där dessa för många av oss i dag okända namn har använts. De synonyma namnen har jag hämtat från äldre pomologisk litteratur och efter samtal med människor i olika delar av landet. Så var det till exempel i Västervik som jag häromåret mötte människor som alla kallade äpplet Melon för Melona. Samma äpple heter Citronäpple i södra Sverige. Jag har förstått att Citronäpple sa man förr gärna om alla avlånga äppelsorter.

Glasäpple är ett namn som man har gett alla äpplen som ”glasar sig”, det vill säga att köttet blir genomskinligt. Glasigheten, som ofta gör äpplet extra smakligt men sätter ned hållbarheten, beror på att cellerna spricker och cellsaften rinner ut i mellanrummen. Exempel på äpplen med gott, glasigt kött är Oranie, Sickelsjö Vinäpple, Stor Klar Astrakan och Kalmar Glasäpple.

En förklaring till namnet Bullerhus är att vissa äpplen skramlar litet när man skakar dem intill örat. Det är kärnorna som dansar runt därinne i äpplets mitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar