onsdag 3 november 2010

Barnaga i England


Det var inte riktigt rätt vecka att vara i London. Skolbarnen hade höstlov och alla föräldrar hade kommit för att visa sina barn storstaden. De vanliga turistmålen hade fler besökare än vanligt och kön utanför Museum of Natural History var mycket, mycket lång.

Jag fick många tillfällen att se barn och föräldrar tillsammans. Engelska föräldrar slår sina barn. Ja, du läste rätt. Aga är en fortfarande tillåten och populär uppfostringsmetod i England. Obegripligt. Vid en busshållplats stod en kanske sju år gammal pojke med sin mamma. Han vispade till henne lite lätt på kinden. Kanske var det obehagligt, men det gjorde inte ont. En svensk mamma skulle ha reagerat med att säga ifrån: ”Jag vill inte att du gör så där.”

Den engelska mamman (prydligt klädd liksom sonen) smockade till sin son i pannan och sa: ”Ja, det där gjorde ont. Men du ska lära dig att inte slå mig.” Sedan talade hon glatt vidare med sin väninna. Pojken såg stukad ut för en stund men började inte gråta. Han var van. Tror någon att den pojken inte kommer att slå sina barn?

Bilden visar en ekorre jag mötte i en liten träddunge mitt i stenstaden (vid City Hall).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar