fredag 19 november 2010

Press på rätt livsstil


Hälsa är en bra sak. Alla vill vara friska. Man känner sig lätt och rörlig, slipper äta medicin, slipper gå på täta besök till vårdcentralen. En del, som Haruki Murakami, hittar själva till en hälsosam livsstil. Andra kan behöva hjälp på vägen. Hjälp att sluta röka, gå ned i vikt, börja motionera, bli av med ett missbruk (av socker, cola, alkohol eller narkotika).

Precis som folk med husvagnar tycker om att bo tillsammans i stora läger, så tycker folk med en sund livsstil om att bo i grupp. Det måste vara tanken bakom Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Där ska nyinflyttade gå i skola för att lära sig leva miljösmart och matsmart och hälsosamt. Jag vet inte om man måste skriva under en förbindelse, men invånarna förväntas motionera och sköta sig och leva grönt och resa kollektivt.

Jag är med på allt och kan tänka mig att leva sunt bland sunda grannar. Men så tillkommer ett krav på att vara social. Boende i Norra Djurgårdsstaden ska umgås i särskilda samlingslokaler. Inget fel på fester och middagar men jag vet hur det skulle gå för mig som är en kvällstrött typ, jag skulle få godkänt på alla områden utom i social gemenskap.

Bilden på två sångsvanar tog jag i närheten av Boxholm för en månad sedan. G lär mig att sångsvanar har rak hals, knölsvanar har krokig hals.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar