fredag 26 november 2010

Middag på orm

Ser fram emot att följa SVT:s serie om kinesisk mat. I går handlade det om orm. Bra mot reumatism och hudbesvär, fick man veta. Reportern smakade oförskräckt både stekt och kokt orm.

På en gruppresa till Kina frågade guiden om vi hade några särskilda önskemål. Jag ville äta orm. Bara två av reskamraterna -- de modigaste -- följde med till en restaurang där vi pekade ut en orm som halshöggs, tömdes på blod, styckades i bitar och kokades med grönsaker till soppa. Det var gott. Orm är överraskande rik på små, tunna ben som jag kunde visa upp dagen efter för tvivlande i ressällskapet.

I teveprogrammet uppgavs att ormblodet kokades med ris. När jag åt orm i Shanghai tappades blodet i ett glas och blandades med sprit. Sedan gick glaset runt mellan oss vid bordet. Säkert en mycket hälsosam drink.

5 kommentarer:

  1. Man kan nog äta det mesta i köttväg bara det är tillagat t ex daggmask, råttor... Eller?
    Såg precis på Aktuellt ett inslag där man åt gräshoppor, larver mm. Ja inte skulle man behöva svälta ihjäl om det blev kris, tror jag.

    SvaraRadera
  2. Ja, det mesta går att konsumera. I Japan finns en giftig fisk men bara den rensas på rätt sätt, går den att äta. (Gäster lägger sitt liv i kockens händer). I Kina äter man alla djur utom häst som anses ha en syrlig smak.

    Jag har ätit häst, på 1970-talet. Då var det en vida spridd hemlighet att restaurang Minerva i Stockholm serverade häst. Jag har ätit bäver i Oslo, också på 1970-talet. Och jag har ätit björnkött som G köpte i Hötorgshallen en gång när han var på äventyrshumör. Björn smakade vidrigt.

    SvaraRadera
  3. Jag har också ätit en stor härlig hästbiff på Minerva, på 70-talet :-)

    SvaraRadera
  4. ...och dessutom ätit björnbiff på restaurangen Fem små hus (?) i Gamla Stan. Det var gott :-)

    SvaraRadera
  5. Jag måste ha använt fel recept. Eller så kom G hem med fel sorts björn. Kanske är det grizzlybjörn man ska lägga i grytan.

    SvaraRadera