måndag 9 maj 2011

Behöver vi 245 äppelsorter?


Vid dagens början är ett program som P1 sänder tidigt på morgonen lördagar och söndagar. I lördags var det författaren Vibeke Olsson som svarade för programmet och som utgångspunkt tog hon min bok Svenska äpplen som presenterar 245 sorter. Behövs det så många? Frågade Vibeke Olsson och resonerade sedan kring begreppet mångfald.

Ja, vi behöver 245 äppelsorter och ja, vi behöver alla blommorna på ängen liksom vi behöver människorna omkring oss är Vibeke Olssons svar. Hon kom in på den kultur som skapades vid sågverken i Norrland av arbetare som hade flyttat dit från olika landskap men byggde upp en fungerande gemenskap under arbete och fritid. Jag läste alldeles nyss Vibeke Olssons bok Sågverksungen som är fiktion men gav mig värdefull kunskap om hur människorna kunde ha det i ett sågverksamhälle i Medelpad under slutet av 1800-talet. Sågverksungar kallades de barn som från sju års ålder arbetade i brädgården.

Vibeke Olssons program kan höras igen den 15 maj. Hon kallar mig hortonom och tänk om jag hade en sådan titel ändå. I själva verket har jag inte minsta formella utbildning på trädgårdsområdet.

Vid dagens början avslutades med Monica Zetterlund som sjöng Gröna små äpplen. Bilden visar bedårande rosa Deichzugsapfel som G och jag funnit i en gammal äppelplantering på Djurön tillhörigt Vibyholms slott där pomologen Olof Eneroth ympade in bland annat denna sort vid 1800-talets mitt. Jag har frågat den tyske pomologen Jan Baade vad Deichzugsapfel betyder. Han svarar att det inte betyder något alls, det är ett namn bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar