torsdag 5 maj 2011

Det odelbara projektet


En av många bra sidor hos G är att han inte har något emot att fråga om vägen när vi har kört vilse. Män i allmänhet tycker inte om att fråga om vägen. Det är inte jag som vädrar en fördom nu, det är ett faktum. Det finns icke ett land där männen gillar att be om hjälp att hitta. Kvinnor ber om hjälp att hitta, män kör hellre några mil extra och letar sig fram. Förmodligen fanns denna skillnad mellan könen redan på folkvandringstiden. Hur gjorde vikingarna? Vi ska till frankernas land men har tappat bort oss, åt vilket håll ska vi segla? Så sa vikingarna aldrig.

Jag har intervjuat några män. Varför vill man inte fråga om vägen? Därför att det är roligare att hitta själv, är det svar jag har fått. Detta, påstår jag, har att göra med DOP, Det Odelbara Projektet. Om projektet är att åka bil från Hisingen till Nyponvägen i Västervik så vill man klara det på egen hand.

Det är några år sedan jag hörde om det odelbara projektets betydelse för män. G är duktig på att laga mat. I början, innan jag förstod bättre, ville jag vara bussig och överraska genom att till exempel ha blandat till den pajdeg som jag visste att G skulle använda. Det har jag slutat med. Jag skulle ha varit tacksam, men G gör hellre alltsammans själv.

Jag känner O, en man som inte vill avbruten när han tittar på en rulle. Det är irriterande för vem som helst att bli störd just när det händer något spännande på duken men när än O blir avbruten med den enklaste kortaste fråga leder det till att han måste starta om filmen från början. Andra män jag känner vill se ett teveprogram från början, annars får det vara.

Vad ska då kvinnor tänka på? Att inte oombedd lägga sig i. Om han har börjat med ett korsord, vänta tills han ber om hjälp. Om han frågar om du vill ha en kvällssmörgås och du svarar nej, be honom sedan inte om en bit av hans macka. Han vill ha hela sin smörgås (hans projekt). Gå ut i köket och gör din egen.

Men när man har kört vilse och du inte vill bränna bensin i onödan eller du vill komma fram i tid, är det läge att agera. Be mannen stanna bilen vid en mack. Det finns alltid något skäl att stanna vid en mack. När du är klar med ditt ärende, fråga personalen om vägen.

Bilden visar fyllda vitsippor från min trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar