måndag 16 maj 2011

Önsketräd på Wanås


Yoko Ono är en av de konstnärer som Wanås slott i Skåne har engagerat denna säsong. Hon har skapat en skog av stegar -- ett verk kallat Skyladders -- och ett verk med trasigt porslin. Onos tredje installation på Wanås (som uttalas vannås) är Önsketräd, det vill säga två rader med äppelträd avsedda för besökare att hänga önskningar i.

Jag såg operan Valkyrian direktsänd från Met i New York till Gröna Ladan i Sigtuna i lördags. Fantastiska sångarprestationer med Bryn Terfel som guden Wotan. Men framtiden för Gröna Ladan är oviss. Kanske kommer den att stängas. En önskning som jag skulle hänga i ett äppelträd på Wanås, om jag vore där, är att Gröna Ladan fortsätter sin verksamhet så att vi Sigtunabor får se Met-opera även under nästa säsong. Nu hänger jag denna önskan i mitt Maglemerträd istället.

Bilden, tagen i går, visar ett skönblommande Summerred-träd vid Stora Gatan i Sigtuna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar