torsdag 11 augusti 2011

När man vill vara i fred


Alla som går Drottninggatan uppför i Stockholm stannar för att titta på den här hunden som sitter mitt på trottoaren utanför mattes butik. Den lilla hunden är så söt och så måste man läsa vad det kan stå på ett anslag på väggen bakom hunden. Där står på två språk: ”Rör mig inte! Stirra inte på mig! Jag blir stressad!” Eftersom jag inte vet vad hunden tycker om att bli fotograferad tog jag min bild så snabbt jag kunde.

Ett gäng mandriller (stora babianer) på Colchester Zoo i Essex kommunicerar på ett tydligt sätt till omgivningen när de är stressade och vill vara i fred: de lägger ena handen över ögonen. Det var apan Milly som började göra så här 1999 och gesten har spritt sig. Att en apa hittar på och lär ut en ny gest är unikt, säger forskarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar