fredag 4 november 2011

Nya ord


När man har kommit upp i åren tror man gärna att man har hört alla ord. Det har man inte. I förra veckan föreläste en lärd äldre man i Sigtuna. Han sa bekajad och gav intrycket att det var ett ord han använde dagligen. I Svenska akademiens ordlista över svenska språket hittar jag bekajad med betydelsen behäftad med, ansatt av. I dag är jag bekajad med en lätt snuva.

Opinel är något annat som jag lärde mig förra veckan. En opinel är en kniv med trähandtag som uppfanns av Joseph Opinel i Savojen 1890. Hans kniv tillverkad blev mäkta populär och är det fortfarande. Företaget är kvar i familjen Opinels ägo och säljer runt 15 miljoner knivar av olika modeller per år.

Ingångsgarderob stötte jag på i en tidning när jag länge hade stört mig på walk in closet som förekommer överallt. Första tanken: Bra att någon tänkt till och översatt den engelska glosan. Andra tanken: Vad är det för fel på klädkammare?

Den glada gubben står utanför en montessoriskola i Sigtuna. Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Bekajad - man skulle ju lätt kunna tro att det betydde ordentligt rusig - påstruken alltså!

    SvaraRadera
  2. Full som en bekajad alika låter helt rätt i mina öron.

    SvaraRadera