torsdag 12 juli 2012

Från min trädgård 4/12 Moses brinnande buske

Ber att få rekommendera Moses brinnande buske. Liten buske som står upprätt och blommar länge. När jag flyttade till Sigtuna för nio år sedan stod en liten rosa blomma under ett par småtallar på tomten. Moses brinnande buske, sa min vän Ulla Hasselquist (som skriver bloggen Fröboken, kolla den) och växten fick flytta till en bättre lokal, blev stor och präktig.

Dock, kontakt med busken skadar den som är allergisk  för växten, säger Björn Kalin som chefar för Brunstorps gård utanför Jönköping. Han berättar för mig att gården en gång hade besök av politiker när en centerpartist från Uppsala råkade snubbla in i en buske. Politikern stämde kommunen och fick 10 000 kr i ersättning för sina skador. I dag finns det en varnande skylt bredvid Moses buske på Brunstorps gård.

Brinner busken? Den innehåller en eterisk olja och lär kunna spraka till. Mitt försök att tända på misslyckades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar