torsdag 26 juli 2012

Vacker utsikt gör gott

Fick ett brev från min vän Francis i Denver i går, det är skrivet före biografskjutningen. Francis berättar om en utflykt till staden Estes Park  uppe i Coloradobergen. Hon och hennes vänner ser en rodeouppvisning, sedan kommer ett kortvarigt regn och därefter "a double rainbow appeared! Very, very beautiful".

Jag är också fascinerad av regnbågar som alltid gör mig lite lycklig. På kvällen efter regn dyker det ofta upp en regnbåge som jag beundrar från fönstret i vardagsrummet. Tänk att se en dubbel båge!

Underbara upplevelser -- som en regnbåge, en vacker utsikt, en röd solnedgång över havet, ett stiligt vattenfall -- kan ge tröst och göra oss lite lyckligare. Det slår forskare vid Stanford university fast. De har funnit att awe --  vad vi känner när vi möter något så överväldigande vackert att vi nästan slutar andas --  förändrar människors perspektiv: det känns som om tiden går långsammare, vi blir mindre otåliga, känslan av stress avtar och vårt välbefinnande ökar, åtminstone för en stund.


Har du semester? Då kan det finnas tid att njuta av underbara utsikter.  Stanfordforskaren Melanie Rudd menar dock att vi också under resten av året bör ta vara på alla de överväldigande stunder vi kan möta; om vi ger oss själva vad hon kallar awe therapy  -- har någon förslag på ett bra svenskt ord? upplevelseterapi kanske? -- kommer vi att må bättre och bli lite gladare. Själv kommer jag att fortsätta fotvandra varje dag längs Sigtunafjärdens stränder och så ofta jag kan njuta av vackra blommor, solnedgångar och regnbågar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar