söndag 27 januari 2013

Längtan efter det autentiska

Varför tror du att dokumentärer har sådana framgångar? Det är Helena Lindblad i Dagens Nyheter (26 jan.) som frågar filmaren Mia Engberg och hon svarar att "människor längtar efter det autentiska".

Det tror jag också. Vi vill inte bara bli matade med deckare och annat påhittat, vi vill höra om det som verkligen har hänt. I valet mellan Kristina Lindströms och Maud Nycanders välgjorda dokumentär om Palme och en aldrig så välspelad fiktiv historia om Palme väljer jag den förra; Filminstitutet lovade också nyss mer pengar till dokumentärer. Ska jag välja mellan Joyce Carol Oates roman om Marilyn Monroe och Donald Spotos ytterligt välgjorda biografi över skådespelerskan tar jag biografin, utan tvekan.

Facklitteraturen har en starkare ställning än skönlitteratur i Sverige. Medan försäljningen av skönlitteratur dalar håller sig facklitteraturen på en stabil nivå; förra året såldes fackböcker för 862 miljoner kronor medan man sålde skönlitteratur för 642 miljoner kronor. Men det kanske bara betyder att fackböckerna har fler bilder och därför kostar mer? Nej. Förklaringen är att det varje år kommer ut många fler fackböcker än romaner, novellsamlingar och diktsamlingar. Under 2011 kom 944 nya titlar av skönlitteratur medan det gavs ut 1 385  nya titlar på området facklitteratur. Vill du se mer statistik om bokförsäljning i Sverige, gå in på svenskbokhandel.se

Tavlan av den läsande kvinnan och katten har målats av den amerikanske konstnären Will Barnet som gick bort i november förra året vid 101 års ålder.

2 kommentarer:

  1. Det skulle finnas "Gilla"-rutor i bloggen som i facebook. Då hade jag klickat för detta inlägg av dig. Jag är en extrem faktaälskare, som ibland gör snedsprång. Senaste var filmen "Hobbit". Men det var bara för att vara social.

    SvaraRadera
  2. Har förkärleken till goda fackböcker något att göra med framskridande ålder? Som ung läste jag bara skönlitteratur och kunde inte få nog. Nu är jag romantrött.

    Men för att vara rättvis finns det fortfarande skönlitterära klassiker som betyder mycket för mig. Jag har läst hela "På spaning efter den tid som flytt" och det finns bara ett problem med romansviten, man vill genast läsa om den. Proust ger läsaren välfunna metaforer, mycket humor och skarpa iakttagelser av människors svagheter. Tänk att kunna skriva en mening som man kan kan vira sjutton varv runt en vinflaska (det har jag läst i Alain de Bottons bok "Låt Proust förändra ditt liv") och aldrig vara tråkig.

    SvaraRadera