lördag 6 december 2014

Besök i Väven, Umeå


Dagen var grå och min bild blev därefter.
Väven? Ett oförståndigt skrytbygge som förstör stadsbilden och har kostat de stackars umeborna nästan en miljard  -- vettlöst! Så tänkte jag i tisdags när jag åkte upp till Umeå, ännu en liten tid årets kulturhuvudstad, för att ta en titt på det prisbelönta byggnadsverket, Kasper Salin-priset för årets bästa byggnad, som vållat så mycket debatt i min gamla hemstad.

Efter att ha bekantat mig med Väven under tre dagar är jag mer positiv. Här är ett vackert, gediget byggt kulturhus med mjuka hörn som omfamnar besökaren och gör mig glad. Fasaden, randig i svart och blankvitt, sägs vara inspirerad av björkar, stadens signaturträd. Byggnaden består av en lägre del, fyra våningar hög, och ett 13 våningar högt hotell. Den högre huskroppen ligger indragen från gatan och byggnaden känns därför inte överväldigande stor. Jag gillar också att den hakar fast vid både ett gammalt trähus intill och Stora Hotellet uppfört av sten för mer än 100 år sedan. Vill du bo förnämt och traditionellt, välj Stora Hotellet, annars finns Vävens eget hotell U&Me; från båda hotellen har du direkt tillgång till kulturvåningarna, behöver aldrig gå ut i snålblåsten.

Vad kan man roa sig med i Väven? Jag gick på kafé, såg en konstutställning, besökte Kvinnohistoriska muséet, lyssnade till en jazzkonsert med Lasse Lystedt (89 år) och gick på bio och såg underbara "Casablanca" med vackra Ingrid Bergman och Bogart som spelar en tuff barägare med ett stort  hjärta. Jag satt också och läste på biblioteket som sträcker sig över 3 våningar och upptar 5000 kvm.
Hårda stolar i kaféet
Ett råd: ta med ett sittunderlag till Umeå. Det finns gott om sittplatser vid fönster med utsikt överallt i Väven men (med vissa undantag inne i biblioteket) är allesammans hårda att sitta på. Värst är ståltrådsstolarna på kafétorget, där är det inte tänkt att man ska stanna länge.

En strid ström av gamla och unga besöker det sprillans nya biblioteket


Plats för grupparbete i bibliotekets björkbladsgröna stolar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar