torsdag 30 april 2015

Humlor i Sverige

Fick för mig att ta upp några lådor från förrådet och gå igenom innehållet. Hittade bland annat några gamla kakformar och en död humla. Vilken sort? Nu kan jag ta reda på det. G, som märkt att jag har snöat in på humlor, överraskade mig i går med boken Humlor i Sverige av Bo Mossberg och Björn Cederberg. Den är rikt illustrerad och därför ett bra komplement till boken Galen i humlor som inte innehåller en enda bild.

Även Humlor i Sverige innehåller en mängd intressanta fakta och goda råd för hur vi främjar våra viktiga små humlor. När du till exempel väljer växter till din trädgård, välj enkla framför fyllda blommor. Hellre en enkel eller halvfylld ros än en kompakt, fylld. Hellre Max Graf än Maxima. Då når humlan vad den behöver i blommans mitt.

Även om författaren anstränger sig till tusen för att få allt korrekt, så innehåller alla böcker faktafel (det gäller tyvärr även mina egna verk). Bilden längst upp på sidan 118 i Humlor i Sverige visar päronblom, inte äppelblom som det står i bildtexten.


Här är den brasa ute i vattnet som ska spraka i Sigtuna i kväll. Två scouter åker ut i en båt och tänder på.  Trevlig Valborg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar