lördag 18 april 2015

På besök i Markaryd

För att komma till Markaryd åker man först till Hässleholm och byter sedan till ett pågatåg. När vi närmar oss Markaryd säger högtalarrösten:  "Tåget anländer nu till slutstationen. Tåget kör inte vidare". Jag kan inte missa att det är dags att gå av.

Efter att ha träffat jättetrevliga människor på biblioteket och föreläst om prokrastinering sov jag över på Stora Hotellet och använde förmiddagen till att skriva. Utcheckning var kl 11 så jag fick lite tid att utforska orten innan tåget gick. Jag kan berätta att i Markaryd finns ett spa med små fiskar som putsar dina fötter släta. Det hann jag tyvärr inte testa, men fiskspat är ett skäl att komma tillbaka.


Mittemot hotellet ligger ett Conditori där jag slår mig ner. Borden omkring mig upptogs av unga män som alla hade beställt en halv fralla med pålägg och en bakelse. Standard vid lunchtid i Markaryd? Ja, macka och bakelse tillsammans var vanligt, bekräftade biträdet bakom disken.

På tåget försöker jag lugna ned mig. Om killarna fortsätter med sitt dagliga bakelseätande tar det en ända med förskräckelse, då är de snart lika runda om magen som de gamla farbröderna vid borden intill. Men varför ängslas, det kommer givetvis inte att hända. De här fina grabbarna kommer inom kort att träffa unga, smarta tjejer som påminner dem om kostcirkeln och varnar för att Napoleon och Budapest bygger buk, inte muskler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar