söndag 12 februari 2017

En liten pall är bra att ha

Genomgick en koloskopi nyss. Blod i toalettstolen kan indikera något allvarligt men doktorn gav grönt ljus. Tarmen ser bra ut, sa han och satte namn på mitt problem: förstoppningstarm. Har man det, får man hitta sätt att göra det lättare för sig.

Läste någonstans att det hjälper att sätta fötterna på en pall, det ger en rakare passage. Kan intyga att det blir stor skillnad, så pröva alla ni som också har förstoppningstarm. Mitt andra knep är yoghurt med vetekli varje dag och mycket frukt; det ger fibrer och bidrar till en bra tarmflora.
användbar liten pall av finsk böjträmodell
Svenska Dagbladet har en fin artikel i dag om mat, tarmflora och vårt psyke -- alla tre sakerna hänger ihop på ett intrikat sätt -- av Henrik Ennart.  Jag har tidigare skrivit om behandling med avföringsimplantation. I dag fick jag lära mig att man ska se upp med från vem avföringen kommer. Psykisk ohälsa hos en donator kan nämligen överföras till mottagaren, tror man. I alla fall har man sett det i djurförsök.

En annan sak: när vi blir äldre får vi en ensidigare tarmflora som hänger ihop med vad som kallas "inflammationsåldrande".  I framtiden, spår experten John Cryan, kommer unga människor att kunna sätta in sin avföring på en bank för att sedan plantera in det i tarmen -- som en föryngringskur -- på gamla dagar. Dagens 20-åringar kan väl lägga små paket i frysen....





2 kommentarer:

  1. Ovanligt förnuftig läkare - det har alltid varit jag som fått tipsa mina läkare om pallen, och be om en när jag ligger på sjukhus!
    Kruska, torkad frukt och promenad är mina dagliga motmedel.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Ja, var skulle vi vara utan katrinplommon. Och en lång daglig promenad -- såväl peristaltikpådrivande som humörhöjande.

    Förresten har jag ett tips till en fyndig innovatör: varför inte ge oss en lätt, hopfällbar pall som kan tas med på resor? Av lättmetall eller balsaträ kanske?

    SvaraRadera