lördag 1 juli 2017

Rajala Pro Shop förlorade i ARN

Den minnesgoda läsaren vet att jag tidigare skrivit om den kamera som jag köpte förra sommaren hos Rajala Pro Shop i Stockholm och efter fyra månader inte längre kunde ladda. Butiken skickade kameran till en verkstad och meddelade sedan att den hade en fuktskada. Man avrådde från reparation och fuktskadan berodde på mig, alltså inget garantiärende. Jag anmälde ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Som väntat tog nämnden mitt parti; Rajala Pro Shop  rekommenderades att ersätta mig med begärt belopp. Det har man också gjort.

När jag hade fått tillbaka kameran från butiken tog jag den till en liten fotoaffär och bad om hjälp. Den unga kvinnan i butiken laddade kameran utan vidare och gav mig goda råd som jag sedan har följt. Nu har kameran fungerat utan mankemang i tre månader. Jag har betalat tillbaka till Folksam de pengar jag fick ut på min hemförsäkring.

Så varifrån kom uppgiften att kameran var skadad och bortom räddning? Svårt att veta. Men jag kommer att fortsätta misstro det jag får höra i någon butik om en obrukbar produkt.

Ett gott råd om du också behöver anmäla ett företag hos ARN:
1. Gör en kort och effektiv anmälan med kopior på nödvändiga dokument som kvitto etc.
2. Visa att du har en konflikt med företaget. Jag bad den butiksanställde att skriva "Kunden betalar under protest" på kvittot på den undersökningskostnad som butiken krävde av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar