lördag 13 april 2019

ASMR är inte för mig

Tänk så olika vi är. Jag har nu sett den ena ASMR-videon efter den andra och försökt förstå hur närbilder av en människa som under några minuter tuggar, sörplar och sväljer kan få miljoner tittare. En video med en kvinna som äter lax har visats mer än 18 miljoner gånger (sök på ASMR salmon sashimi). En annan video som visar en person som äter kyckling har visats mer än 40 miljoner gånger.

ASMR står för autonomous sensory meridian response och betyder att ljudet av käkar som äter cornflakes, ostron, bikaka, äpple, gurka eller något annat låter ger behagliga rysningar i kroppen hos mottagliga människor – makes your spine tingle är hur man uttrycker det i Financial Times (23 mars). Ätljuden är så höga att man inbillar sig att det måste sitta en mikrofon i halsen. Tittaren rekommenderas att ta på sig hörlurar för maximal effekt.

Rubinola
ASMR kan handla om annat än mat: smällar av bubbelplast, tyg som viks ihop med mera. En ASMR-video saknar ofta tal men i vissa inspelningar viskar personen till tittaren då och då.

Vad känner jag själv när jag ser dessa inspelningar? Det beror på. Jag blir väldigt sugen av att se ostronätaren slurpa i sig det ena blötdjuret efter det andra. Men kvinnan som äter stora stycken rå lax med bara lite krasig sallad till inger mig äckelkänslor. Rysningar av övermättnad, inget annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar