lördag 6 april 2019

Franny och Zooey

I år är det 100 år sedan Jerome David  Salinger, Doris Lessing och Iris Murdoch föddes. Jag bestämmer mig för att under året läsa en bok av var och en av dem. Börjar med Franny och Zooey som stått bra många år  i min bokhylla. 

Jag  köpte boken när den gallrades ut från Norrvikens bibliotek och i en ficka längst bak ligger utlåtandet från Bibliotekstjänst. Anmälaren skriver att boken, översatt av Sonja Bergvall, är en välkommen återutgivning av Salingers verk: "För de som vill fördjupa sig i Salingers författarskap är boken omistlig. För andra kan den religiösa mysticismen vara svår att ta till sig."

Fastän det var strålande sol på lördagsmorgonen var det väder för tjock överrock igen, inte bara för lätt rock som det skulle ha varit hela veckan och som man hade hoppats det skulle förbli över den stora weekenden - den weekend då matchen mot Yale skulle gå av stapeln.  

Så börjar berättelsen om Franny som åkt för att möta sin kille Lane under en helg. Boken skrevs på 1950-talet och universitetsungdomarna som det handlar om kallas pojkar och flickor. Alla röker som besatta: före, efter och under det att de äter. Franny krisar.  

Jag började läsa i går och hann till sidan 30. Salinger visar en otrolig insikt i hur en ung kvinna känner och tänker i sällskap med en ung, dominerande man. Jag får en konspiratorisk tanke: hade han en hemlig, kvinnlig medförfattare? Som sedan lämnade honom varpå det inte kom fler böcker av Salinger ......

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar