söndag 28 april 2019

Därför låter jag mobilen ligga

Fick ett meddelande på mobilen i dag: "Din skärmtid ökade med 102 % förra veckan".  Det låter oroande. Men så läser jag vidare: "Din skärmtid är nu i genomsnitt 3 minuter per dag".

Läser i DN om hur en app i mobilen kan rapportera alla mina rörelser: när jag går ut och vart jag beger mig. Information som man sedan i hemlighet säljer till olika firmor.

Bevara mig för det. Appföretagen ska inte tjäna pengar på mig. Inte heller vill jag bli störd av mobilsignalen när jag står i en butik eller sitter på café med en vän.

Min taktik är den här: jag har två appar,  det är allt jag behöver. När jag går ut, lämnar jag mobilen hemma. Den som vill nå mig kan lämna ett meddelande och jag svarar när jag kommer  hem. Och jag gör som alla andra i dag: den som har ett för mig okänt nummer och inte lämnar ett meddelande hör jag inte av mig till.

Vad gör jag på pendeltåget när alla andra tittar på sin skärm? Jag läser. Just nu Historiens metoovrål av Ebba Witt -Brattström. Boken ger exempel efter exempel på övergrepp, hämtade både från verkliga livet och ur litteraturen som ofta speglar den förfärliga verkligheten. Det måste bli ett slut på det sexuella våldet mot småflickor, tonåringar och kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar