måndag 29 juni 2009

Morgonbad

Den lilla badplatsen är populär men jag går dit tidigt på morgonen när där är alldeles tomt och tyst. Då kan jag simma fram och tillbaka medan jag, som i morse, hör trädgårdssångaren bubbla uppe i trädkronan.

Kommunen klipper gräset, i övrigt sköts badplatsen av en ideell grupp som klipper bort vass och näckrosor, kör dit sand med mera. Jag är inte formellt med i gruppen men jag drar mitt strå till stacken genom att varje morgon plocka upp skräp på området.

Hur skulle vårt land fungera utan människor som gör ideellt arbete för allas bästa? Samhällssystemet skulle braka ihop förstås. Men risken att vi människor skulle sluta med oavlönat arbete är inte stor. Att hjälpa andra med små eller stora gärningar aktiverar nämligen ett belöningscentrum i hjärnan, visar lyckoforskningen. Vi blir helt enkelt lite uppåt när vi har gjort något gott.

Så känner du dig lite missmodig fast det är sol och sommar, pröva att göra något för en annan människa. Ring den som sitter ensam eller besök den som brutit benet. Det slår två flugor i en smäll, den andre och du själv blir lite lyckligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar