fredag 22 oktober 2010

Åkerö till Vita Frun


I morse låg det snö på marken. Kan man ta vara på fallfrukt som varit utsatt för snö och frysgrader? Jag besökte konferensgården Krusenbergs herrgård i eftermiddag, den ligger ett par mil bort. Gick runt i den stora härliga äppelträdgården och smakade på några fallfrukter. Varken Maglemer eller Åkerö hade tagit någon skada av en natts vinterväder. Noterade för övrigt att Maglemeräpplena var mycket vackra och märkvärdigt skorvfria. Den sorten får lätt skorv längre söderut.

Mats Gustafsson på Krusenberg visade mig höstens vackraste frukt, ett stort härligt rött Åkerö. Det hade han lagt vid Vita Fruns kuvert i Vita Fruns rum. Vita Frun är herrgårdens vänligt sinnade spöke, henne månar alla om. Klart att hon ska ha det tjusigaste äpplet.

Jag skriver här nästa gång den 1 november.

3 kommentarer:

  1. Ska nog satsa på att bli spöke i en avlägsen framtid - fast jag har just låtit hugga ned tre döda äppelträd, så det blir nog lite ont om äpplen att muta mig med. Men jag har förstås ett päronträd med jättegod frukt av okänd sort.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Hej Görel,
    Gillar din blogg. I dagens text finns svaret på
    "Äppelö 5 bokstäver".
    Hälsningar Robert

    SvaraRadera
  3. Åkerö var alltså svaret. Tack för det! Jag har kommit på fler "äppelöar": Fagerö, Fullerö, Hornö, Ivö, Kållandsö och Särsö.

    SvaraRadera