fredag 15 oktober 2010

Korta titlar

Jag kommer aldrig att skriva en roman, jag har inte den kompetensen. Men för den där boken som aldrig kommer att bli av har jag en väldigt bra titel -- ett enda, trestavigt ord. Skriver du kanske på en bok? Och grunnar på vad den ska heta? Varför inte välja en kort, slagkraftig titel.

Många författare har valt korta titlar, påpekar Abe Books i ett utskick och nämner till exempel A av Andy Warhol, C av Tom McCarthy, S av John Updike, V av Thomas Pynchon, W av Georges Perec och Z av Vassilis Vassilikos.

Andra korta titlar är N or M av Agatha Christie, Moo av Jane Smiley, We av Charles Lindbergh och It av Stephen King. Jag kommer inte på några svenska böcker med korta titlar men de finns säkert.

B, T och R verkar vara lediga, så passa på. Frågan är vilken boktitel man kommer ihåg bäst, R eller det 13 ord långa Jag skulle vara din hund om jag bara finge vara i din närhet (Anneli Jordahl).

5 kommentarer:

  1. Vilken fin och intressant blogg du har! Jag sladdade hit när jag sökte efter fakta om äpplena på Svindersvik, och fastnade alldeles. Hit tänker jag återvända!

    SvaraRadera
  2. Carl Larssons självbiogra heter ju "Jag", och ännu kortare blir titeln om boken råkar vara översatt till engelska.
    Margaretha
    som inte heller kommer att skriva någon roman

    SvaraRadera
  3. Håller med Mira - denna blogg är en pärla bland bloggar.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om "Jag" av Carl Larsson. Hur kunde jag glömma den boken som jag faktiskt har läst.

    Tack för vänliga kommentarer om min blogg!

    SvaraRadera
  5. Den kortaste svenska titeln i höst verkar vara Spill av Sigrid Combüchen. Har fått lysande kritik, jag måste nog läsa den.

    SvaraRadera