torsdag 14 oktober 2010

Sanningen om apelsinjuice 4

Nypressad juice får bara den som pressar apelsinen själv. Är Arlas God Morgon Nypressad juice verkligen nypressad? Alls icke. Den är flera dagar gammal och har en pastöriseringsprocess att tacka för sin hållbarhet. ”Ytterst varsam värmebehandling” skriver Arla på kartongen. Hur ser då den processen ut, hur många grader, i hur lång tid?

Arlas konsumenttjänst visste inget om pastöriseringen men lovar att ta reda på fakta. Fyra dagar senare får jag ett brev:

Hej! Tack för att du hörde av dig till Arla Forum! Jag har kontaktat kvalitetsansvarig för God Morgon juice och det finns inga ytterligare uppgifter än att den pastöriseras vid lite lägre temperaturer än vanlig juice. Temperaturen lämnas inte ut eftersom att detta är en viktig del i processen för juicen.

Varför ska Arla hålla inne med det här? I motsats till Arla berättade Brämhults villigt för mig hur deras värmebehandling ser ut: juicen upphettas till 72 grader under minst 20 sekunder.

Brämhults skrev då också detta till mig: ”I stort sett alla andra juicer du kan köpa i Sverige är kraftigt pastöriserade, dvs upphettade till ca 90 grader ett antal gånger. Detta förlänger hållbarheten väsentligt men tar även bort en del av vitamininnehållet samt en del av smaken”.

Arlas brist på transparens får mig att misstänka att värmebehandlingen inte är så varsam trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar