måndag 11 oktober 2010

Årstafruns dagbok


Torsdag förra veckan var min turdag. På Sigtunastiftelsens bibliotek fanns till salu gamla böcker utrangerade från olika bibliotek i kommunen, bland dem något som jag länge önskat mig: Årstadagboken i tre band av Märta Helena Reenstierna. Hon, som kallades Årstafrun, skrev dagbok mellan 1793 och 1839. Märta Helena berättar om sin familj, om livet på gården, om tilldragelser i huvudstaden och i ute i världen.

De tre banden som gavs ut 1946 innehåller bara ett urval av dagboksanteckningarna men det är ändå värdefull läsning, särskilt som utgåvan är illustrerad och försedd med förklaringar till många för oss främmande begrepp.

Kristina Ekero Eriksson har nyss gett ut boken ”Årstafruns dolda dagböcker” med ambitionen att skriva ”Märta Helena Reenstiernas sanna historia”. Den boken ska jag önska mig i julklapp.

Här är några dagboksutdrag skrivna den 11 oktober:

11 October 1793
förmiddagen skref jag till mor och eftermiddagen for till stan samt kom hem klock.1/2 till 7. Uti stan betalte jag för Galonerne till Hans Abrams jacka 5 RDr 10 ß. Efven hemtog och betalte jag min stora nya Röda tafts Paraplui som för ställning och uppsättning kostade 12 plåtar. Jag hemtog ock en svart spänd taftshatt som i arbetslön kostade en plåt.

11 October 1798
Thorsdag. Solsken, blåst, rägn ombytte. Efter vanligheten var min första tour ned i träbyggningen till mina Påfogelungar och de 2ne turkiska kycklingarne, som jag där hade, men min bestörtning kan ej beskrifvas, när jag fann den vackraste Kycklingen ligga mördad af råttor, med hufvudet neddragit uti ett hål vid tröskeln och den vackra svartskinande kroppen innanföre. Denna Hönskycklinge hade en ganska stor snöviter tofs och var eljest svart. Han var kläckt den andra september, således endast 5 ½ vecka eller 39 dygn gammal och vägde utom hufvudet 22 lod.
Såväl min man, Son och jag som efven pigorna voro ganska ledsna hela dagen öfver denna olyckshändelse, emedan ingen af oss någonsin sett en så skön kyckling. Jag gjorde ej eller något gagn hela dagen. Om aftonen skref jag till min Bror.

11 October 1800
Lördag och Böndag. Väderleken ömsom rägn och upphålls. Ingenting mindre helgdagslikt i dag ty vi voro occuperade med hvarjehanda små sysslor. Jag intog och putsade ett Pomeransträd, spritade Sockerärtor och läste i Lundbergs trägårds Praxis, medan Herrrarne i trädgården och annorstädes hade eftermiddagen att syssla. Lyckligtvis kom ej eller någon främmande hit. För öfrigt var efven allt trist och nog oro

11 October 1814
Tisdag. Trädgårdsmästarens Hustru hemtog för 32 ß skorpor – jag kom ej att lägga bort dem genast, emedan jag stöpte, och då jag om aftonen räknade dem, saknades för 4 ß -- hvilka Huspigan Lovisa stulit, då hon bäddade min säng.

11 October 1821
Thorsdag. Skönt väder. Pigorna tvättade och voro efven till sjön ned klädren. Efermiddagen drack jag Caffée på Liljeholmen och tog fru Rubenson med mig till Rosendal, hvarest nu byggdes en våning till på ett hus, hvilken Konungen önskar, om möjeligt är, få färdig vid denna månads slut, men hvilket för mig synes alldeles omöjeligt. Vi mötte vår Nådige Kung på Blaisieholmen, som lika mildt som alltid aftog sin hatt och hälsade -- Han hade 4 par hvita Hästar för Vagnen -- Hade klifvit öfver spånet, stenar och skräp i alla rum och under ställningar framträngt, så att Dess hatt fullit ned i skräpet. Hvarje gång han där ser på arbetet, får hvarje Arbetare en RD öfver den accorderade dagspenningen.

11 October 1827
Thorsdag. 7 Kungl: Portraiter af gips uppsattes i förmaket, de där i många år legat uti mina gömmor nästan förglömde.

11 October 1831
Tisdag. Grönberg var efter egit nådigt välbehag och sålde kålrötter, Äpplen, hvitkål, Pourio, blomkål och en melon, och jag fick därföre (för allt) 5 RD rgds.

11 October 1835
Söndag. Kl:9 for Mamsell med unga bruden till kyrkan i min Calleche och Brudgummen i Sällskap med för detta Jungfru Johanna i en Chajse – vid hemkomsten var hos ägta paret sällskap af brudens Syster och Svåger. Grosshandlaren Leufstedt var här medan Mamsell var till kyrkan. Han Gissade om denna dagens Hemkomst öh! gladeliga fest. Maja Greta satt och lagde en tröja -- Gud låte henne ej blifva så giftsjuk som dess döfva Syster Brita Stina och andra onämnde. Trädgårdsmästare Lindgren och jag samtalade om lyckliga ägtenskap och våra blomväxter ---. Till aftonen var här blott Kornsgryns Sötgröt och kall refbensstek ----

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar