tisdag 14 december 2010

Öppna upp!

Det sista inslaget i Pomologiska Sällskapets seminarium nyss svarade Göran Greider för. Jag hade kunnat tänka mig en lång rad andra föreläsare -- Sanna Töringe, Lotte Möller, Maria Flinck, Gunnel Carlsson för att bara nämna några -- men med Greider är det nu så att han dyker upp överallt. Han är poet men jag anade inte att han har en så känslig själ. Beskära är ett alltför ruggigt ord, Greider vill att vi istället säger ”öppna upp” som låter mindre brutalt.

GG (som inte visste att han var dagens sjätte manlige talare) var missbelåten. Han klagade över att kvinnor dominerar i trädgårdstidningarna. Men snälle poeten, det beror inte på att kvinnorna på ett brutalt sätt har knuffat bort männen från redaktörsstolarna. Det beror på att duktiga män söker jobb på tidningar som handlar om politik, teknik, bilar, båtar, vetenskap, finans och sport, tidningar med status. När jag senast var på vårdcentralen (för att få en influensaspruta) bläddrade jag i Allt om MC. Alla redaktörerna var män och jag kommer inte ihåg att det gjorde mig upprörd.

Greider klagade också över att det äkta trädgårdsparet har försvunnit. Förr brukade man se trädgårdsartiklar med ett äkta par. Nu är det kvinnan som visar upp sin trädgård. Detta, GG , är ett framsteg. Även om den vackra trädgården helt och hållet var kvinnans verk var det tidigare inte tillåtet att hon ensam visade den och gjorde anspråk på att ha skapat den, nej, mannen skulle också vara med och ta åt sig äran (även om hans insats bestod i att ha grävt ett par planteringsgropar).

Käre GG, det är dags att öppna upp för ökad jämställdhet. Jag vet inte om du har barn men du har alla gånger släktingar och goda vänner med unga döttrar. För deras skull ska du vara glad för att de duktiga kvinnorna träder fram. Hör här: I dag är det fler kvinnor än män som tar examen på högskolan. Kvinnor är nu i majoritet på alla högskoleutbildningar med undantag av de tekniska.

3 kommentarer:

  1. Kan inte låta bli att skratta lite när jag läser den här texten. Ja Greider är verkligen en man som finns med i många sammanhang. Att han sen ger sig till att klaga på att det inte längre finns ett äkta trädgårdspar låter lite nostalgiskt. Visst finns det väl exempel på par där båda är engagerade i trädgården, men jag håller med om att det är ett framsteg att kvinnorna börjar synas här också.

    SvaraRadera
  2. Börjar synas här också! Jo det vill jag lova. På teves Engelska trädgårdar är det idel ädel kvinnodominans. En engagerad dam med trädgård som påtalar att mannen hellre ägnade sig år båtliv för den kvinnliga programledaren. Strax dyker den bistra domaren från trädgårdsföreningen upp. Kvinna förstås! Och gemensamt kommer men fram till att cypresserna såg rätt vissna ut. Den trevliga programledaren tar sats o hjälper ägaren till nästa bedömning. Och se! Då har mannen förtöjt båten för ett tag och plockat fram en trädgårdstraktor, Yes!
    Ordningen är återställd och det blev ett medlemskap i Gula boken!
    Litet rart trädgårdspar blev det. Själv vill jag gärna förverkliga trädgårdsdrömmar, egna eller andras, rart par, ok men man kan vara rar ändå.

    SvaraRadera
  3. The family that plays together, stays together, säger man i USA. Det äkta trädgårdsparet måste vara det par som har trädgården som ett gemensamt, lustfyllt projekt. Tänk Vita Sackville-West och Harold Nicolson.

    SvaraRadera