onsdag 15 december 2010

Skydda dina träd i vinter

Jag har sett att du har ett gingkoträd, sa en kvinna i butiken till mig i går. Det visade sig att hon själv hade haft två 15 år gamla gingkoträd ute på sitt ställe i skärgården men de hade ödelagts under den förra snörika vintern. Av råttor, sa kvinnan, men jag gissar att hon menade sorkar. De hade ätit rent all bark nedtill på träden. Man förstår den besvikelse hon kände när träden dog.

Nu ville kvinnan varna mig. Och jag vill i min tur varna alla andra. För att skydda sin gingko -- och sina äppelträdsstammar -- mot sorkar är det bra att sätta ett finmaskigt nät runt stammen nedtill. Det ska helst gå en bit ned i marken och det åstadkommer vi förstås inte så lätt nu i december. Men det är alltid klokt att trampa hårt runt alla hotade stammar för att hindra sorkar från att smyga under snön.

Att alla trädgårdsägare har satt upp hönsnät mot harar och rådjur runt yngre fruktträd tar jag för givet.

Den vänliga kvinnan sa att hon kommer från Japan. Där blir gingkoträden enormt stora. Där finns alléer av gingkoträd. Det vore roligt att åka dit och titta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar