måndag 6 december 2010

SPS 10 år


Sveriges Pomologiska Sällskap har fyllt 10 år. I England gick ett liknande sällskap omkull efter ett decennium men den svenska föreningen står stark och firade med ett seminarium på Nordiska Muséet i lördags. Vår förste ordförande Sune Zachrisson - - han var i femton år styresman på Nordiska Muséet, därefter blev han chef för Julita - - berättade om föregångaren Sveriges Pomologiska Förening som grundades 1900 och 1966 övergick till Riksförbundet Svensk Trädgård.

Nuvarande ordförande Olle Ridelius och jag delar en förtjusning i Eldrött Duväpple. Nu hade han tagit med sig Eldrött Duväpple så att alla fick smaka. Tack, Olle! Min upprördhet över att styrelsen hade tillfrågat enbart manliga föredragshållare var totalt utsuddad när jag hade tuggat i mig ett äpple.

Eldrött Duväpple (bild) är vår finaste julfrukt: vacker färg, suveränt god, hållbar till mars utan att tappa aromen. Tomas Lagerström från Uppsala, som föreläste om beskärning, berättade att han hade ympat in Eldrött Duväpple i ett träd och får fin frukt trots den kalla zonen. Till våren ska jag sätta ett träd.

5 kommentarer:

  1. Jag får tro dig på ditt ord när det gäller smaken - att det är vackert ser jag ju.
    Kan jag som bor i zon 4 odla dem?
    undrar Margaretha
    som nästan inte har några fruktträd kvar

    SvaraRadera
  2. Och jag har länge undrat vilket juläpple vi hade när jag var liten. En inympad gren som gav djupröda, ovala, något koniska,ganska stora äpplen med lite röda skiftningar i fruktköttet men med menlös smak. Men vackra var dom. Det var inte Eldrött Duväpple pga formen.

    SvaraRadera
  3. Grattis till 10-årsjubileet!
    Jag läste också intervjun med dej i Svensk Bokhandel. Intressant och en bra bild var det också. hälsningar Ingrid

    SvaraRadera
  4. Margaretha:
    Du har chans till Eldrött Duväpple om du gör som Tomas Lagerström och ympar in sorten i ett friskt och härdigt träd. Något träd har du kanske kvar på tomten? Lycka till!

    Lasse: Kanske var det en kärnsådd som man tog tillvara på grund av det fina utseendet.

    Ingrid: Har bett Svensk Bokhandel att skicka mig ett ex så att jag får läsa. Roligt att du tycker att det blev en bra intervju.

    SvaraRadera