tisdag 4 januari 2011

Känner du din partner?


Sfinxen fotograferade jag i London under mitt besök där i oktober. Det står två blankpolerade och stiliga sfinxer mitt emot varandra vid Thames. När jag kom hem läste jag The voyage out av Virginia Woolf, hade tidigare läst den på svenska (Resan ut). Boken börjar med att ett medelålders par i oktober månad på väg till en båt, som ska ta dem till Sydamerika, promenerar längs the Embankment och stannar till just vid ”the polished Sphinx”. Hustrun gråter för barnen som lämnas därhemma, maken försöker trösta. Bokens huvudperson är den unga flickan Rachel som ombord på båten och i det främmande landet gör nya erfarenheter, blir förälskad och insjuknar.

Susan är en annan ung kvinna som vi möter i boken. Hon hittar också sin kärlek, Arthur. Han upptäcker att Susan avskyr gröna ärtor, det gör han också. Därefter börjar de två jämföra vad de gillar och inte gillar, ”det vill säga Susan tog reda på vad Arthur tyckte om och sa sig tycka om precis samma sak.”

I en studie som Journal of Consumer Psychology nyss berättat om har tyska, schweiziska och amerikanska psykologer frågat människor i olika åldrar om partners preferenser vad gäller mat, film och möbler. Det visade sig att de unga paren (19-32 år) gav fler korrekta svar än de äldre paren (62-78 år).

Ja, par som varit tillsammans i omkring 40 år visste mindre om varandras tycke och smak än par som varit tillsammans bara ett år eller två. Förklaringen kan vara att paret i början av sin bekantskap har mer att vinna på att lära känna vad den andre gillar och inte gillar. I ett gammalt, etablerat förhållande är man kanske mindre nyfiken och tar för givet att man vet allt.

Nu har jag konstruerat ett test med tio frågor. Skriv gärna ut frågorna i fyra exemplar. Skriv dina egna svar på ett formulär och fyll i svaren för din partner på ett annat formulär. Ge så din partner två formulär och be honom/henne göra på samma sätt, ett formulär för de egna preferenserna och ett formulär som gäller dig, hans/hennes partner. Se efter i vilken mån era svar överensstämmer!

Här är frågorna:

Favoritfrukt?
Favoritbär?
Favoritsoppa?
Favoritfisk?
Favoritgrönsak?
Favoritfärg?
Favoritplagg?
Favoritfilm?
Främsta fritidssysselsättning?
Favoritartist?

G och jag har bott tillsammans i 30 år. Vi känner varandra utan och innan. Trodde vi. G hade fem rätta svar, jag lika många.

2 kommentarer:

  1. Intressant test, måste provas snarast. A o jag brukar ofta läsa varandras tankar. Problemet är nu att jag är osäker på vad som är mina favoriter!!

    SvaraRadera
  2. Här kan förklaringen ligga: under ett långt liv har vi fått bred erfarenhet och skaffat oss många favoriter. Då blir det svårt att 1) nämna endast en favorit och 2) för vår partner att nämna den favorit som vi råkar sätta främst just i dag.

    Jag svarade spenat som min favoritgrönsak. När jag äter god grön spenat blir jag lite lycklig och känner hur alla möjliga värdefulla näringsämnen strömmar in i kroppens alla celler. Jag skulle vilja få njuta spenat varannan dag. Men G fyllde i broccoli som min favoritgrönsak och visst har han också rätt. Broccoli är en oslagbar grönsak, broccoli smakar umami, den fylliga femte smaken. Broccoli skulle jag kunna äta varje dag.

    SvaraRadera