måndag 3 januari 2011

Under 2011

För 2011 hoppas jag på följande:
1. Att vi alla tar vara på de små nöjen och njutningar som bjuds varje dag. Det höjer välbefinnandet och det gagnar i sin tur vår omgivning.
Varmt, rostat bröd, god musik, en skön promenad, en kram – det finns mycket att glädjas åt. Måla tånaglarna är ett billigt nöje som piggar upp en människa. Själv tänker jag inte missa morgonens njutning, mitt varma fotbad. Först i med ena foten i tvättstället, sedan den andra. Sedan jag en gång hörde en läkare berätta hur snabbt det bildas elaka svampar på en fuktig fot torkar jag noga torrt mellan alla tår.

2. Eftersom alla religionsutövare inte har så mycket humor att de tål att skämtas med vill jag, för vår fredliga samvaros skull, att tidningar, teve, radio och konstnärer avstår från att kränka muslimer, judar, kristna, hinduer och alla andra troende.

3. Inga bibliotek någonstans går över i privata händer. Bibliotek, bland det viktigaste vi har, ska ägas av oss alla.

4. Silver som bakteriedödande medel i kläder förbjuds. Silver är en ändlig resurs som behövs till annat, elektronik till exempel.

5. Alla som tar in bärplockare från utlandet visar ansvar och ser till att plockarna får mat, bostad, sjukvård och lön.

6. Killarna hissar upp sina byxbakar så att de smiter åt som de är tänkta att smita åt.

7. Alla slutar att använda ordet förträngning när de menar bortträngning. Bortträngning är en psykologisk försvarsmekanism. Vi tränger bort minnet av kvällen när vi tabbade oss. Förtränga betyder att man gör något trängre. Men hur ska jag kunna vinna i den här frågan, som bara envetna psykologer driver, när till och med Svenska Akademiens ordlista från år 2000 anger att förtränga betyder 1. undantränga, borttränga och 2. göra trång, tränga ihop.

2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. Beträffande punkt 7 är jag pessimistisk. När tillräckligt många människor har annekterat ett ord och, som Humpty Dumpty*, ger det den betydelsen de själva lägger in i det, är det nog omöjligt att återerövra det.
    Margaretha

    *“When I use a word,” Humpty Dumpty said, in rather a scornful tone, “it means just what I choose it to mean—neither more nor less.”

    SvaraRadera
  2. Humpty Dumpty har många personliga åsikter om ord. Vissa ord har temperament, särskilt verb. Adjektiv kan man göra vad man vill med, men inte verb, de är för stolta för det. Det är bara Humpty Dumpty som behärskar alla orden. ”I can manage the whole lot of them!” Den som kunde säga det ändå.

    SvaraRadera