fredag 7 januari 2011

Kommer kineserna att köpa allt?



Vill kineserna lägga allt under sig? EU agerar mot kinesiska uppköp, kunde man läsa i tidningen nyligen. EU:s industrikommissionär Antonio Tajani föreslår att EU skapar en myndighet som kan stoppa utländska uppköp av europeiska företag inom strategiskt viktiga sektorer. Det handlar framförallt om att stoppa kinesernas framfart i Europa, medger Tajani. I USA finns redan ett motsvarande organ, Committee on Foreign Investment in the US.

Jag tänker på en skämtteckning i The New Yorker för något år sedan. En rik affärsman står med sin lille son i kontoret högst upp i en skyskrapa. De tittar ut över mannens fastighetsbestånd och fabriker. Fadern pekar med handen och säger:
-- Min son, en dag kommer allt detta att tillhöra kineserna.

Av min danska väninna bosatt på Färöarna har jag fått en rad bilder av träd. Jag kommer att visa några av bilderna som har sitt ursprung i Kanada. Här är den första.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar