tisdag 11 januari 2011

Katten ensam hemma


Undrar du vad din katt sysslar med hela dagarna när du inte är hemma? Kanske den vräker sig i din bästa fåtölj hela tiden? Eller kanske den sitter och tittar på den tysta teven -- varenda katt vet att det finns flera spännande, specialgjorda, amerikanska filmer för katter och du visar inte någon enda för din ensamma Misse.

Jag kan berätta vad katten gör. Det har nämligen ett kattmatsföretag undersökt genom att fästa små kameror på 50 inomhuskatter. Större delen av dagen, eller 53 procent av sin tid, satt kissarna stilla någonstans i huset och tittade till exempel ut genom ett fönster. Katterna sov 6 procent av tiden och 4 procent av tiden åt de eller satt de och tittade på maten. De klättrade på möbler 8 procent av tiden och lekte med andra husdjur 12 procent av tiden. Sex procent av tiden satt katterna och tittade på teven eller datorn och lika länge låg de gömda under ett bord.

Lekte inte katterna med sina leksaker? Jo, men bara 5 procent av tiden. Det är förstås mycket roligare att leka när husse eller matte kommit hem. Bilden visar en okänd katt vid en vägkant i Sigtuna.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Och jag som trodde att han sov hela dagen som han gör när jag är hemma. I webkamerans barndom satte jag en sådan tillsammans med en foderautomat,som ulöste kl 13, och kunde sen sitta på jobbet och titta på Nalle när han efter ca 1 min orkade släpa sig fram till maten när ljudet från automaten hördes.
    Att möblerna låg illa till upptäckte jag tyvärr för sent - numera gäller klösbräda. Likaså upptäckte jag försent att man inte kan ha en okastrerad hankatt inomhus. Inte förrän han började markera revir på mig själv insåg jag detta (som jag blivit varnad för), men jag tyckte han skulle få en chans att bevisa att alla hade fel.
    När han var liten ville han gärna klättra på min rygg när jag borstade tänderna. Detta har han som tur är slutat med. Men han är fortfarande lekfull, 13 år som han är. Återstår bara att se vem som överlever vem - oddset i min favör hoppas jag.

    SvaraRadera
  2. En svaghet med undersökningen är att vi inte vet åldern på de 50 deltagande katterna. Kanske ökar behovet av sömn när katten blir äldre.

    För att kartlägga Nalles dag kan du sätta en webbkamera på honom.

    SvaraRadera