fredag 11 mars 2011

För mycket GABA

En kväll i veckan under sommaren brukade Friskis och Svettis köra ett pass på ängen nära var jag bodde tidigare. Det såg roligt ut men jag hoppade aldrig in i ledet, det var inte att tänka på. Motionsformen kräver att man tar snabba, intrikata steg till vänster och höger, bakåt och framåt, allt på en gång. Sådant får mina ben att trassla in sig, jag klarar det inte. Den gången jag försökte, såg jag andra som snubblade på samma sätt. De gick nog också därifrån stukade. Vissa av oss har svårt när det kommer till mer avancerad motorik än vad som krävs i vals och foxtrot och vi blir aldrig duktiga pianospelare. Nu kan vi skylla på för mycket GABA.

Forskare vid University of Oxford kommit fram till att signalsubstansen GABA kan spela roll för motoriken (Current Biology, 3 mars 2011). Man behandlade en grupp försökspersoner med en metod kallad tDCS (transcranial direct current stimulation) som sänker GABA i hjärnan. Personer som var duktiga på att lära in nya, snabba fingerrörelser var också de som visade stora förändringar i GABA vid behandling.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle själv behöva eliminera lite GABA, av motoriska skäl, men enl Wikipedia verkar man då riskera att påverka korttidsminnet till det sämre(?). Tur man slipper välja.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/GABA

    SvaraRadera
  2. Jag gick till den länk du skickade. GABA verkar vara inblandat i mycket. Flera artiklar på nätet talar om att GABA har samband med ångest och depression och att man kan bota sig själv genom att äta särskild mat -- till exempel mandel, nötter, lever, broccoli, spenat, havre, vetekorn, linser, apelsiner -- med ämnen som sedan kan bilda GABA. Men det är fel, GABA kan inte användas för behandling för depressioner eftersom ämnet inte kan passera blodhjärnbarriären, menar EU:s medicinska experter.

    SvaraRadera