tisdag 22 mars 2011

Världsvattendagen

I dag den 22 mars är World Water Day. Vi får tänka med tacksamhet på att vi lever i ett rikt land där vi bara har att vrida på en kran så flödar rent, friskt vatten. Hur svårt måste det inte vara i vattenfattiga länder där varje droppe är dyrbar.

Själv har jag hoppat av hygienhysterin och inser plötsligt att jag är del av en trend som vi kan kalla nolltvåltrenden. För att inte torka ut min gamla hud använder jag så litet tvål som möjligt. Jag duschar inte längre varje dag utan bara när jag måste tvätta håret, ungefär var tredje dag. Det går utmärkt, ingen har klagat.

Trenden mot att använda mindre vatten, tvål, shampo och deodorant har pågått en tid. I november 2009 hade New York Times en stor artikel med titeln The Great Unwashed. Där intygar flera intervjuade att det går bra att leva utan daglig dusch 0ch hudexperter varnar för att tvål tar bort naturliga fettämnen, torkar ut huden och kan ge eksem. Själv slutade jag med den dagliga duschen för cirka 10 år sedan på läkarens inrådan när jag besvärades av en irriterande klåda. Jag fick recept på en salva också men det räckte med att dra ned på duschandet så försvann det eksemliknande hudproblemet.

3 kommentarer:

  1. Bra att du tog upp hygienhysterin. Den diskuteras nästan inte alls. Lite av tabu att berätta om sådant.
    Men det finns kanske hopp om att människor blir lite förnuftigare då och då. Förhoppningsvis blir det en långlivad trend.

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt instämmande. Sparsammare duschning förebygger annat än eksem. En väninna hade problem med alltför riklig vaxbildning i öronen. Jag rådde henne att sluta duscha varje dag och det hjälpte.

    Jag hoppas att ingen missförstår mig. Flitig handtvätt är viktig för att hindra smitta av kräksjuka, förkylningsvirus med mera. Och supergod hygien måste till på våra sjukhus för att stoppa farliga infektioner.

    SvaraRadera
  3. Ja, själv är jag kanske överpedantisk vg handtvätt. Jag brukar påpeka för närstående om vikten av detta men då tycker dom att jag överdriver. Jag kanske gör det, och jag har tom svårt att äta sallad som någon annan tillrett. Även mat på restaurang som är ouppvärmd har jag svårt för. Måste nog skärpa mig.

    SvaraRadera