fredag 29 april 2011

Amortalitet

Människan lever längre men hon vägrar att bli gammal på det gamla vanliga sättet, nu vill hon vara ålderslös. Det kallar Cathrine Meyer för amortalitet i en artikel i Time Magazine (15 april 2011).

Amortalitet = alla vill bli gamla men ingen vill att det ska synas. Man kan se solbrända äldre män med halsduk flera varv runt halsen och sneakers på fötterna. Jag är inte bättre jag. Jag vill ha lika häftiga solglasögon och lika snygga svarta jeans som mina trettioåriga systrar.

Jag lägger mig tidigt för att få mina åtta timmar och hoppas att det ska rädda mig från påsar under ögonen. Jag ser fram mot vitt hår men fasar för att det ska försvinna strån från huvudet, strån som kan börja växa ut på hakan istället, hemska tider.

Men ung är till syvende och sist ett sinnestillstånd. Amortala får göra sitt bästa för att inte stelna till.

2 kommentarer:

  1. Men visst är det en viss skillnad på att vilja se fräsch och välvårdad ut, och att vara en krampaktigt ung tonåring i hela livet.Se'n kan man ju kokettera med att man är till åren kommen - förmodligen för att man vill höra att det inte märks.
    Margaretha
    som är så innerligt trött
    på att inte kunna läsa om
    en människa utan att ålder
    och titel anges

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig, varför ska åldern hela tiden vara utsatt? Där måste tidningarna tänka om. Vi blir ju inte upplysta om åldern på de som uppträder i det ena eller andra programmet på teve och det går bra ändå.

    Den här veckan har vi kunnat läsa att delar av hjärnan kan sova fast vi är vakna. Om inte alltför stor del av hjärnan somnar in hoppas jag förbli fräsch och välvårdad länge till.

    SvaraRadera