onsdag 20 april 2011

Sömnlös i Sigtuna


Hur somnar man? Jag har visst glömt hur man gör, sa Dorothy Parker.

Jag har förstått att många delar mitt problem: det är lätt att somna men så vaknar jag mitt i natten och har svårt att somna om. Då tar jag till ett knep jag har lärt mig av barnboksförfattaren Lena Landström: jag räknar baklänges från 500. Det är tråkigt, sa Lena, men det hjälper.

Ja, det är monotont att säga 499, 498, 497, 496.... men just därför en effektiv metod. Hjärnan får så tråkigt att den bestämmer sig för att den kan lika gärna sova.

Ibland hjälper inte 500-metoden. Då tvingar jag mig upp, värmer mjölk i mikron och hämtar en bok. En halvtimmes läsning och jag somnar alltid.

Bilden visar The Great Bed of Ware, den praktfulla sängen som rymmer en storfamilj och är omtalad redan hos Shakespeare. Jag tog bilden på Victoria and Albert Museum i London.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar